Thursday, August 26, 2010 | By: alin

JONGKAT-JONGKIT

assalamualaikum...

Lia,jom pergi usrah

Aku tak mahu
Aku kena study
Markah semester lepas dah cukup teruk
Gara-gara dakwah,tarbiah dan program

Lia,dakwah dan pelajaran bukan macam jongkang-jongkit

Jongkang-jongkit???
Apa kau merepek ni??!!

Ya,dakwah dan pelajaran bukan macam jongkang-jongkit
Bila dakwah di atas,pelajaran di bawah
Bila pelajaran di atas,dakwah di bawah
Tu bukan dakwah namanya
Dan tu bukan belajar namanya

Habis tu??

Hmm,dakwah dan pelajaran kene berkadar terus
Bukan inversely proportional
Orang yang melakukan kerja dakwah dengan ikhlas akan menemukan Allah dalam pelajarannya

Aku tak faham???

Macam gini,bila dah berdakwah
Rasa senang je nak study
Bila belajar tentang respiration misalnya
Boleh bayangkan betapa hebatnya Allah
Sekali kita sedut nafas,semua proses ‘glycolysis,link reaction,krebs cycle,ETC’ berlaku
Tanpa ada perselisihan
Bila belajar tentang hokum Boyle
Terasa akrab dengan Pencipta

Kenapa??????

Sebab diri tahu bahawa hukum-hukum tersebut adalah hukum Allah
Ilmu-ilmu tersebut ilmu Allah
Rasa senang hati nak terima
Kalau orang lain study 1 jam
Dia hanya perlu study setengah jam
Sebab apa???
Sebab ada keberkatan masa dalam studynya itu

Abis tu,kau nak cakap yang aku ikut usrah
Buat dakwah tu semua tak ikhlaslah???

Tak,bukan itu maksud aku
Cuma kene checklah
Waktu buat keje dakwah tu,ada tak
Berlaku tarik tali dengan Allah

Apa???
Tarik tali dengan Allah
Apa maksudnya???

Ok,misalnya waktu buat keje dakwah tu
Terdetik tak kat hati kita,banyak lagi yang tidak habis belajar
Terdetik tak kat hati yang assignment banyak lagi
Itulah maksudnya tarik tali dengan Allah
Ada keraguan dalam hati
Seolah-olah tak yakin dengan janji Allah
Siapa yang menolong agamaKu
Nescaya Aku akan menolong kamu
Dan meneguhkan kedudukanmu

Pasti Lia ingat lagi Assyahid Sheikh Ahmad Yassin
Dia cacat.Duduk atas kerusi roda
Tapi apa yang telah dia lakukan???
HAMAS berdiri dengan izzah
Musuh menggeruninya

Lia,kita sempurna
Ayuh lakukan sesuatu
Untuk Islam…!!!


Allah S.W.T. berfirman
'barangsiapa yang menolong agamaKu,nescaya Aku akan menolong kamu dan meneguhkan kedudukanmu'
[surah Muhammad:7]

1 comments:

harishah halim said...

a superb entry, alin. thanks. :)